Orgelconcerten 2021-2022

Serie orgelconcerten met cantates in De Thomas:
Driemaal Bach in samenwerking met ensemble Giardino Musicale 

Vaste organist van De Thomas, Harmen Trimp, presenteert een serie orgelconcerten in De Thomas in Amsterdam-Zuid (tegenover de Zuidas). Trimp kiest voor zeer specifieke werken en speelt in samenwerking met het ensemble Giardino Musicale en met de musici Jussi Lehtipuu, Bert van de Wetering en Oscar Verhaar. De Thomas biedt met deze concerten ruimte om op verhaal te komen.

28 november 2021

Het eerste concert in samenspel met een ensemble vindt plaats tijdens de dienst van zondag 28 november 2021, eerste advent. Deze cantatedienst wordt uitgevoerd met medewerking van het ensemble Giardino Musicale en Jussi Lehtipuu (bas). Zij spelen de cantate ‘Tritt auf die Glaubensbahn’ (BWV 152) van Johann Sebastian Bach (1685-1750).

6 februari 2022

Het eerste concert van 2022 zal worden gehouden op zondag 6 februari, tijdens de dienst. Deze cantatedienst wordt weer met medewerking van het ensemble Giardino Musicale en ditmaal met Bert van de Wetering (bas) uitgevoerd. Ze spelen de cantate ‘Ich habe genug’ (BWV 82) van Johann Sebastian Bach. 

15 mei 2022

Het laatste concert vindt plaats op zondag 15 mei 2022. Dit is een cantatedienst, weer met medewerking van het ensemble Giardino Musicale en ditmaal musicus Oscar Verhaar (countertenor). Uitgevoerd wordt de cantate ‘Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust’ (BWV 170) van Johann Sebastian Bach. 

Alle informatie is onder voorbehoud en kan veranderen i.v.m. de geldende coronamaatregelen. Deze zijn te vinden op de pagina ‘Op zondag‘.

Trio ‘Giardino Musicale’

‘Giardino Musicale’ staat voor een tuin vol muzikale bloemen. Grote adembenemende bloemen, en ook heel kleine, tere exemplaren. Een rijke variatie aan contrasterende en harmoniërende kleuren en verschijningsvormen.

Giardino Musicale:

Eva Harmuthová (blokfuiten, hobo)
Elske Tinbergen (barokcello, basviool)
Jérôme Brodin (klavecimbel)

Het internationale barokensemble Giardino Musicale, dat zowel in grote als kleine bezetting optreedt, is in 2006 opgericht door blokfluitiste/hoboïste Eva Harmuthová en celliste Elske Tinbergen. Het ensemble beperkt zich qua repertoire niet alleen tot de geijkte stukken: Giardino Musicale wil een podium zijn voor bijzondere ‘onontdekte’ muziek.

Bij kamermuziekconcerten worden ook bijzondere instrumenten, zoals hobo da caccia, basse de violon, violoncello piccolo, viola d’amore en basblokfluit, tot klinken gebracht. De muzikale beleving wordt geïntensiveerd door een mondelinge toelichting met achtergrondverhalen, ‘spicy details’ en de samenhang van de uit te voeren werken, zo nu en dan aangevuld met enkele theatrale elementen.
Haar tiende concertseizoen heeft Giardino Musicale o.a. gevierd met de uitvoering van een van de hoogtepunten uit de Barok: de Hohe Messe van J.S. Bach (i.s.m. Toonkunstkoor Wageningen o.l.v. dirigent Patrick van der Linden). Voor het tweede seizoen neemt Giardino Musicale ‘XL’ de begeleiding van een serie Bachcantates in De Thomas te Amsterdam voor haar rekening.

De uit Tsjechië afkomstige Eva Harmuthová studeerde blokfluit aan het Rotterdams Conservatorium en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar zij in 2005 haar Master’s diploma Blokfluit/ Kamermuziek en in 2006 haar Master’s diploma Muziekpedagogiek, behaalde.
In 2006 begon zij barokhobolessen te volgen. Vervolgens studeerde zij bij Frank de Bruine aan het Koninklijk Conservatorium (2006-2011) en ontving haar Bachelor diploma Barokhobo. Zij is docente Brede muzikale vorming en Blokfluit op de Duinoordschool in Den Haag en de Lusthofschool in Voorburg.

Elske Tinbergen studeerde cello bij Ran Varon en barokcello bij oa Viola de Hoog. Tijdens haar masterstudie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag specialiseerde zij zich in het bespelen van de 5-snarige violoncello piccolo. Daarnaast volgde zij masterclasses bij Anner Bijlsma.
Elske heeft een passie voor lesgeven in zowel cello als barokcello. Voor de landelijke Vereniging Huismuziek geeft zij regelmatig cursussen ensemblespel en barokinterpretatie. In juni 2018 heeft Elske haar proefschrift “The ‘cello’ in the Low Countries. The instrument and its practical use in the 17th and 18th centuries” verdedigd aan de Universiteit Leiden waar zij de afgelopen jaren o.l.v. Ton Koopman onderzoek heeft gedaan.

Jérôme Brodin studeerde van 2002 tot 2007 klavecimbel aan het Conservatorium van Rennes. Tegelijkertijd behaalde hij zijn Bachelor Musicologie aan de Universiteit van Rennes. Vervolgens studeerde hij klavecimbel en continuo aan het Utrechts Conservatorium bij Siebe Henstra, waar hij in 2011 zijn Masterdiploma behaalde.
Hij volmaakte zijn opleiding tot solist en continuospeler gedurende masterclasses bij oa Bob van Asperen en Gustav Leonhardt. Sindsdien speelt Jérôme met vele ensembles, met als meest bekende Holland Baroque Society en BarokOpera Amsterdam. Regelmatig treedt hij ook op in zowel kamermuziekverband als solistisch. Sinds 2016 is Jérôme ook docent Alexandertechniek, een bewegingsleer in het (her)vinden van je natuurlijke balans en coördinatie.