Tussen 1 juli en half november 2021 heeft het imposante project ‘Origins’ in de monumentale Amsterdamse Thomaskerk gestaan. Hierin bracht beeldhouwer Ivan Cremer met een 7 meter hoge sculptuur een persoonlijke ode aan de architect van de Thomaskerk, zijn grootvader en inspirator Karel L. Sijmons (1908-1989).
‘Alles wat ik te zeggen heb zit in deze kerk’ waren de enige woorden die K.L. Sijmons achterliet over de totstandkoming van zijn levenswerk. Voor zijn kleinzoon Ivan Cremer (1984) de aanleiding om een zoektocht te beginnen naar de betekenis van de architectuur, en daarop als beeldhouwer te reageren.
Cremer’s serie kleinere bronzen beelden ‘Choreography of the Origins’ die ten grondslag liggen aan de sculptuur, stonden eveneens in de Thomaskerk. Cremer vindt zijn inspiratie in de dans. Hij is een bewonderaar van het werk van choreograaf Hans van Manen. Van Manen stelde zijn choreografie ‘Without Words’ in een uitvoering van Het Nationale Ballet beschikbaar voor projectie in de kerk tijdens de tentoonstellingsperiode.
Origins is een imposante en poëtische hommage aan architect Sijmons en diens levenswerk: de Thomaskerk, een verborgen parel van architectuur en kunst aan de Amsterdamse Zuidas.
Voor de ingang van de Amsterdamse Thomaskerk stonden drie manshoge bronzen beelden van Cremer uit zijn serie Dancers from Oblivion, een voorstadium van project Origins. Zij vormden een markant onderdeel van de Sculptuur Biënnale ARTZUID2021.
“My compositions sometimes derive from famous choreographies, given that I’m trying to tell a story. Ballet and the art of dance can express emotions in a direct way even within silence. The essence of this emotion, and finding ways to construct the ‘spirit’ of movement, ground my practice.” – Ivan Cremer, sculptor
In de theaterzaal van de Thomaskerk was een documentaire te zien over de totstandkoming van het gehele project. Doorlopend is de gratis ThomasTour te beluisteren, die u meeneemt door het bijzondere monumentale kerkgebouw en de vele kunstwerken.
U leest meer informatie over Origins op deze pagina.
ARTZUID2021
Vóór de kerk staan verder drie manshoge beelden van Cremer, Dancers from Oblivion, als onderdeel van de kunstbiënnale ARTZUID. Het thema van de biënnale is ditmaal Imagine*:
De beelden van stadsbeeldhouwer Hildo Krop vormen de aanleiding voor het tentoonstellingsconcept van ARTZUID 2021. In 1917 startte de aanleg van de zuidelijke uitbreiding van de stad Amsterdam, het zogenaamde Plan-Zuid naar ontwerp van architect H.P. Berlage. Op talloze gevels en bruggen schitteren de beelden van Krop vol symboliek over een betere wereld voor de mens, dier en natuur.
ARTZUID 2021 draagt de titel Imagine en toont kunstenaars met engagement, die figuratief en expressief werken. Hoe is het gesteld met de idealen van Krop 100 jaar later? En welke onderwerpen zijn vandaag de dag actueel: klimaat, gelijkheid, gezondheid, natuur en dierenwelzijn, etc.? Dit jaar is het exact 50 jaar geleden dat John Lennon het lied IMAGINE schreef:
You may say I’m a dreamer
But I am not the only one
I hope someday you will join us
And the world will be as one.
Op ARTZUID zijn de deelnemende kunstenaars onze dreamers, net als Hildo Krop 100 jaar geleden en John Lennon 50 jaar geleden. Zij bevragen de huidige staat van de wereld en nemen ons mee naar hun ideaal. De kunstenaars willen bij de bezoekers iets losmaken, het denken over een betere wereld en het stellen van persoonlijke doelen. Wat wil jij doen om de wereld beter achter te laten voor toekomstige generaties, onze kinderen en hun kinderen?
*bron: website Artzuid