Op vrijdag 25 februari draait ThomasFilm ‘The Last Duel’ (Ridley Scott, 2021). Thema: #metoo. Spelend in de Middeleeuwen, eindigend in een duel. Gaat dit duel om de eer, of om de macht? Met oa. Matt Damon en Adam Driver.
Een drama over een verkrachtingszaak, verteld vanuit het oogpunt van de drie belangrijkste betrokkenen: dat kan best een interessante film worden. Maar het kan nog beter, want wat nou als je dit verhaal in het Frankrijk van circa 1385 laat afspelen? Dat klinkt als een mooie vondst van scriptschrijvers Matt Damon, Ben Affleck en Nicole Holofcenter, maar het schijnt allemaal echt gebeurd te zijn in die tijd. En voordat je denkt dat dit misschien wel een beetje stoffig kan gaan worden: meer seks en geweld ga je waarschijnlijk niet zien in een film dit jaar.
Bloedhekel In The Last Duel zien we twee strijdmakkers die zich door een heleboel oorlogsgeweld klieven: de wat onhandige geweldenaar Jean de Carrouges (Matt Damon) en de woest aantrekkelijke Jacques Le Gris (Adam Driver). Ze vechten in naam van de koning van Frankrijk maar daartussen staat nog graaf Pierre d’Alençon (Ben Affleck): een hedonistische blaaskaak die goed bevriend is met Le Gris en een bloedhekel heeft aan De Carrouges.
Genadeklap Die situatie zet de vriendschap tussen de strijders onder druk en als de graaf Le Gris een stuk land cadeau doet dat hoort bij de bruidsschat van De Carrouges’ nieuwe vrouw (Jodie Comer) wordt het pas echt ruzie. De genadeklap komt als De Carrouges terugkomt van een reis en zijn vrouw vertelt dat ze tijdens zijn afwezigheid is verkracht door Le Gris. Bron: Veronica Superguide
Filmlocatie: Tipperary De film is grotendeels opgenomen in Cahir Castle, Tipperary, Ierland: Cahir Castle is one of the best restored castles of its type throughout the country and was built originally in the 13th century on a site of an earlier native fortification called a cathair (stone fort), which gave its name to the place. Bron: Special-ireland.com
In ThomasFilm bespreken we (bijna) elke maand een film die raakt aan dieperliggende thema’s. Evert Jan de Wijer bespreekt de film en legt de link met Bijbelse verhalen, maar ook maatschappelijke en culturele verhalen. Zo gaat het over veel meer dan alleen de film maar raken we aan universele thema’s als: Wat maakt een mens tot mens? Hoe om te gaan met de kwetsbaarheid van het leven? En wat kan ons hier bovenuit tillen?