Occasionals IV | Untitled ceremony #22

Home events Occasionals IV | Untitled ceremony #22
Béatrice Balcou, rehearsal of Untitled Ceremony #18, 2022 Jeu de Paume, Paris, in collaboration with le musée du Louvre (Photography by Adrien Chevrot)

Occasionals IV | Untitled ceremony #22

Untitled Ceremony #22 (2025) is een nieuwe performance van Béatrice Balcou (1976, Tréguier, Frankrijk), speciaal gecreëerd voor de gemeentezaal van de Thomaskerk in Amsterdam. De performance, die viermaal zal worden uitgevoerd, neemt de vorm aan van een zorgvuldig georkestreerde ceremonie waarin Balcou een kunstwerk uit de denkbeeldige collectie van Tlön Projects tot aanwezigheid brengt – een werk waarvan de identiteit vooraf onbekend blijft voor het publiek.

Deze performance vormt de vierde editie binnen de reeks Occasionals, een door Tlön Projects geïnitieerd curatorieel programma dat op uiteenlopende locaties tot stand komt. In 2024 werden in dit kader drie presentaties gerealiseerd bij Rongwrong in Amsterdam. In deze jaarlijks terugkerende reeks staat telkens één kunstwerk uit de denkbeeldige collectie van Tlön Projects centraal, dat in situ wordt geactiveerd en opnieuw betekenis krijgt binnen een specifeke context.

Deze performance is op vrijdag 26 september, zaterdag 27 september en zondag 28 september te bezoeken in de Thomas. Kaarten bestellen is mogelijk vanaf augustus.

Het idee voor de Occasionals is voortgekomen uit een uitspraak van de Amerikaanse kunstenaar Mark Rothko, die in 1959 in Cornwall (Verenigd Koninkrijk) verbleef en een in onbruik geraakte Methodistenkapel ging bekijken, met het idee om deze te kopen als ruimte om zijn schilderijen te tonen: It would be good if little places could be set up all over the country, like a little chapel, where the traveller or wanderer, could come for an hour to meditate on a single painting…

Béatrice Balcou’s werken zijn doorwrochte oefeningen in aandacht, dat steeds schaarser wordende maar zo kostbare menselijk vermogen. Doorheen de jaren heeft ze een oeuvre ontwikkeld dat weldoordacht de grenzen tussen kunst en kader weet af te tasten. Sinds 2013 werkt Balcou aan een reeks getiteld Untitled Ceremonies, performatieve handelingen die zich afspelen rond een bestaand kunstwerk uit publieke of private collecties. In het bijzijn van een beperkt publiek wordt het zorgvuldig in- en uitgepakt, in een choreografe van gebaren die de aandacht vestigt op de concrete materialiteit van het werk. Tijdens Balcou’s seculiere ceremonies worden de kunstwerken als het ware voorgedragen; ze worden – tijdelijk – uit de verborgenheid van de collectie gehaald en ontsloten aan een publiek. Er schuilt een fenomenologisch genoegen in de manier waarop – louter in de omgang ermee – de betekenis van het kunstwerk zich onttrekt aan elke gebruiks- of ruilwaarde, zich ontvoogdt van elk economisch kader, voor het weer in het depot belandt. Hetzelfde geldt voor Balcou’s serie van placebo-sculpturen (2014 – heden), houten replica’s van de kunstwerken uit de ceremonies. Deze houten objecten deden eerst dienst als substituten of rekwisieten tijdens het inoefenen van de ceremonies, maar zijn stelselmatig hun autonomie gaan opeisen.

Tlön Projects biedt onafhankelijke curatoren, denkers en schrijvers toegang tot de imaginaire collectie voor onderzoeksdoeleinden, zodat er scenario’s ontwikkeld kunnen worden voor tentoonstellingen, vernieuwende presentaties en tijdelijke activiteiten die de werken uit de collectie onder de aandacht brengen. De ontwikkelde scenario’s worden onderdeel van het Satellite Programme van Tlön Projects, dat neerstrijkt op verschillende internationale locaties in nauwe samenwerking met partnerinstellingen en betrokken verzamelaars. In beide gevallen is er sprake van intensieve samenwerking en een gedeelde visie en ambitie.

Andere manieren waarop onderzoek naar de collectie onder de aandacht wordt gebracht, zijn onder meer: publicaties, online concepten, casestudy’s, interviews, lezingen, performances en filmvertoningen.

Datum

26 sep 2025

Tijd

17:00 - 18:00