
Muze van Zuid / Van Deshima tot Debussy
Topmusici duiken in de Japanse inspiratie van Debussy en zijn bewonderaar Rudolf Escher.
De botanische tuin van Zuidas kent een bijzondere bonsai-collectie. Beelden en fonteinen in het Beatrixpark verwijzen naar de muziek van Debussy. Op Zuidas kreeg de Franse componist zijn eigen laan tussen glanzende wolkenkrabbers. Poissons d’or is wel zijn ‘meest Japanse’ muziekwerk genoemd.
Japonisme was en vogue in Parijs. Debussy hield zielsveel van Japanse prenten en Ukiyo-e houtsnedes. In zijn werkkamer prijkte een lakpaneel met een ‘image’ van in goud en paarlemoer vormgegeven karpers, zwemmend onder een treurwilg.
Rudolf Escher raakte op zijn beurt in de ban van Debussy en bewonderde zeer hoe Debussy ‘de muzische mens’ toegang bood tot een nieuw ‘belevingsgebied’.
Meesterpianist Antonii Baryshevskyi smeedt Debussy en Escher aaneen op de vleugel. Juho Myllylä laat zich inspireren door hun fascinatie voor Japan en Azië en verkent op blokfluiten de brutalistische architectuur van De Thomas.
Muze van Zuid viert componisten, musici en het muzikaal erfgoed van Amsterdam Zuid. Concerten, wandelingen, premières en meesterwerken op verrassende locaties. De 8e editie van dit festival vindt plaats van 10 tot en met 14 september.